Kategorier /Guider/FAQ / E-möte / Zoom / Använda Zoom / Aktivera Zoom-konto och anpassa personligt mötes-ID
Se maskinöversättning på 

Aktivera Zoom-konto och anpassa personligt mötes-ID

 Den här artikeln riktar sig till både Studenter och Personal (Zoom fungerar likadant för båda grupperna) om inget annat sägs i texten.


Den här guiden går igenom de vanligaste stegen som du kan behöva göra för att komma igång med Zoom på ett bra sätt.

Innehåll på sidan:

  • Aktivera ditt konto (logga in)
  • Anpassa ditt personliga mötes-ID

Se film om hur du kommer i gång med Zoom:


  Efter att du gjort det här kan du gå vidare och lära dig mer om Zoom via våra guider:

Kom igång med Zoom

Hålla ett möte i Zoom

Använda Zoom i Mymoodle (Personal)

Aktivera ditt konto

All personal och studenter på Linnéuniversitetet kan aktivera sitt konto i Zoom. Du behöver logga in på Zoom för att andra användare ska kunna hitta dig och lägga till dig som kontakter (studenter kan endast hitta andra studenter). 

Kontona är kopplade till din vanliga Lnu-inloggning och allt du behöver göra är att gå till https://lnu-se.zoom.us och klicka på "Sign in". Använd ditt vanliga användarnamn och lösenord.


Anpassa ditt personliga mötes-ID

Du har ett personligt ID för ditt privata mötesrum i Zoom. Det här ID-numret består av 9 siffror, men du kan också anpassa det till ett enklare  som är lättare att komma ihåg. Till exempel ditt telefonnummer. Du kan också skapa ett så kallat namnalias där du får en webbadress i stil med lnu-se.zoom.us/my/mitt_alias. Den enda nackdelen med det är att viss funktionalitet kan försvinna under vissa tillfällen. Till exempel så kräver videokonferensutrustning ett nummer som det kan "ringa" till för att koppla upp sig till ditt möte. Integrationen i Mymoodle kräver också ett nummer så du kommer att behöva båda sätten att koppla upp dig till ditt möte.

Gå till https://lnu-se.zoom.us och klicka på länken "Sign in". Logga in med din vanliga inloggning.

Klicka sedan på "Profile" i vänstra kolumnen:

Till höger om "Personal Meeting ID" och "Personal Link" kan du klicka på en länk för att ändra.

Personal Meeting ID. Detta nummer kan du ersätta med ett eget som är lättare att komma ihåg. Till exempel ditt telefonnummer, eller en variant på det. OBS att numret måste innehålla 10 siffror och att det inte får vara upptaget. Du kan inte börja numret med en nolla eller etta.

Bocka också i "Use Personal Meetingd ID for instant meetings" om du alltid vill använda samma ID varje gång du startar ett nytt möte. Detta kan du avaktivera när du schemalägger nya möten, men annars används alltid samma mötes-ID.

Klicka på "Save Changes" när du är nöjd.

Personal Link är ett "alias" till ditt Personal Meeting ID men blir en tydligare länk att dela med sig av till andra. Här kan du skriva en valfri länk (den måste vara ledig) med vanliga bokstäver (endast a-z), siffror och punkter. TIll exempel fornamn.efternamn. Har du tur så är det ledigt.

När du är nöjd, klickar du på "Save Changes".

I fortsättningen blir då adressen till ditt personliga möte https://lnu-se.zoom.us/my/mitt.personliga.namn


  Även du som mötesvärd kan använda den URL:en för att gå med i mötet.

4296Visningar
7
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt