Se maskinöversättning på 

Gör inställningar för Zoom möten

 Den här artikeln riktar sig till både Studenter och Personal (Zoom fungerar likadant för båda grupperna) om inget annat sägs i texten.


Om du går till webbportalen för Zoom på https://lnu-se.zoom.us så kan du i förväg göra inställningar för hur du vill att nya möten ska bete sig. 

Logga in och klicka på fliken "Meeting Settings" till vänster:

Meeting inställningar

Gå igenom listan och gör de ändringar du önskar. De flesta inställningarna är bra som de är, men du kan fininställa hur dina möten ska bete sig. 

Längst ner på sidan ser du också hur du kan påverka inbjudningsbreven till dina möten.

Se våra rekommendationer i högerkolumnen.

Schedule Meeting

Inställning
Förklaring
Vår rekommendation
Host video
Slå på om du vill att din egna videokamera ska starta automatiskt vid alla möten.
På
Participants video
Slå på om du vill att deltagarnas videokamera ska starta automatiskt vid alla möten. Deltagarna kan välja att stänga av.
På
Audio Type
Välj hur deltagarna ska kunna ansluta sitt ljud till mötet. Det vanliga är Computer Audio och du bör inte ändra detta om du inte vet vad du gör.
Computer Audio endast
Join before host
Om deltagarna ska kunna gå in i möten där du själv ännu inte dykt upp som värd. Om den är avstängd så måste du vara i rummet för att andra ska kunna gå in i det. Kan vara bra att ha på om du råkar bli sen...
På
Require a password for Personal Meetings if attendees can join before host
Om du vill öka säkerheten för ditt rum så kan du ange ett standardmässigt lösenord för att blocker åtkomst för de som råkar få tag på länken otillbörligt.
Av
Generate and require password for participants joining by phone
Endast användbart när man tillåter Audio Type telefon
Av
Mute participants automatically
Om du vill att deltagarnas mikrofoner ska vara avstängda från början
Av
Calendar Integration
Integrera din vanliga kalender i Outlook eller Google Calendar med Zoom så du kan boka möten därifrån.Mycket smidigt och vi rekommenderar att du Installerar plugin till din Outlook kalender.
På


In Meeting (Basic)

Inställning
Förklaring
Vår rekommendation
End-to-end encryption
Kryptering vilket ökar säkerheten om du känner ett behov av det. Det kan bli problem vid möten med Polycomanläggningar.
Av
Chat
Använda chattverktyg i möten och skriva meddelanden som läses av alla.
På
Private chat
Slå på eller av möjligheten för deltagare att skriva chatt till bara en person i deltagarlistan.
På
Auto saving chats
Ange om du vill spara chattkonversationer automatiskt. Då slipper du spara dem manuellt.
På
Play sound when participants join or leave
En liten signal hörs när deltagare går in eller ut ur möten. Spela upp det för alla eller bara för mötesvärdarna.
Heard by host only (endast för mötesvärdar)
File transfer
Slå på eller av möjlighet att skicka filer via chatten. Enda möjligheten att skicka filer.
På
Feedback to Zoom
Kunna ge feedback till företaget Zoom.
Av
Display end-of-meeting experience feedback survey
Visa en liten "tumme-upp eller ner" enkät efter mötet där deltagarna kan ge synpunkt på kvaliteten.
Av
Co-host
Kunna ge en annan deltagare värdrättigheter med full kontroll över mötet. Kan vara bra om du har gästföreläsare eller om ni är flera lärare i mötet.
På
Polling
Slå på eller av möjligheten att ha med minienkäter/omröstningar i mötet där du ställer frågor med svar som deltagarna kan välja mellan.
På
Allow host to put attendee on hold
Slå på eller av möjligheten att, som värd, tillfälligt stänga av/pausa en deltagare från deltagarelistan.
På
Always show meeting control toolbar
Alltid visa möteskontrollerna i botten eller inte.
På
Allow to share Zoom windows in desktop sharing
Slå på eller av möjligheten att visa alla Zoom fönster när du gör skärmdelning (de är dolda annars)
På
Annotation
Anteckningsverktyg under skärmdelning. På eller av. Gör det möjligt för deltagare att rita och skriva på din skärmdelning.
På
Whiteboard
Slå på eller av möjligheten för deltagare att dela en Whiteboard via Share. En whiteboard kan användas för gemensamma anteckningar och rityta.
På
Remote control
Slå på eller av möjligheten att överlåta kontrollen av sin egna skärm till någon annan i mötet under skärmdelning. De kan alltså styra din dator och till exempel skriva i ditt öppna dokument.
På
Nonverbal feedback
Slå på eller av möjligheten att använda ikoner för att uttrycka något i deltagarlistan. Saker som att "höja handen", ge tummen upp, ange att det är dags för kaffepaus med mera.
På


In meeting (Advanced)

Inställning
Beskrivning
Vår rekommendation
Breakout room
Gör så att du kan skapa virtuella grupprum inuti mötet och fördela deltagarna i de rummen.
På
Remote support
Gör så att du kan ge personlig support till en deltagare i mötet. Kan vara bra att ha på i början när studenterna är ovana.
På
Closed caption
För ökad tillgänglighet så kan du, eller någon annan i mötet, försöka simultantolka via textremsa. Du kan t ex ge en student rätten att texta.
På
Far end camera control
Ge en deltagare rätten att styra över din kamera.
Av
Virtual background
Gör det möjligt att byta ut bakgrunden i kameran under mötet, så det till exempel ser ut som om du sitter på en strand istället för i kontoret. Kräver dock en enhetlig bakgrundsfärg i rummet du sitter i för att fungera bra. Inga brokiga bokhyllor alltså!
På
Identify guest participants in the meeting/webinar
Gör så att eventuella gäster dyker upp i deltagarlistan som just gäster för de som är kopplade på vanligt sätt. Gästen själv ser aldrig att den är listad som gäst, bara "behöriga" deltagare.
Av
Auto-answer group in chat
VI är osäkra på hur detta fungerar och rekommenderar inte att använda det.
Av
Only show default email when sending email invites
Onödig inställning för att tvinga till ett visst e-postprogram.
Av
Use HTML format email for Outlook plugin
HTML-format via Outlook-meddelanden. Det gör att länkar blir klickbara och eventuella bilder visas. Rekommenderas! Annars blir det bara text och deltagare måste kopiera länkarna.
På
Share dual camera
Om du har två kameror kopplade till din dator så kan du aktivera det här för att sända från båda kamerorna samtidigt.
Av
Allow users to select stereo audio in their client settings
Onödig inställning kring att deltagare ska kunna välja stereoljud.
Av
Allow users to select original sound in their client settings
Också troligen onödig inställning. Vi vet inte riktigt vad denna gör med ljudet. Rekommenderas att lämna som av.
Av
Screen sharing
Slå på/av möjligheten att låta deltagare och dig själv att dela datorskärm och Whiteboard.
På
Attention tracking
Slå på/av möjligheten att se om dina deltagare har fokus på ditt Zoom-möte eller om de har något annat datorprogram i gång (till exempel sitter och facebookar). Antagligen integritetskränkande.
Av
Waiting room
Slå på/av för att låta deltagare vänta i ett "mötesrum" på att du släpper in dem (öppnar mötet). Om detta är påslaget så fungerar inte längre inställningen "Join before host" ovan. Deltagarna kan alltså inte komma in i rummet innan du släpper in dem.
Av
Show a "Join from your browser" link
Gör det möjligt för deltagare att gå in i rummet via webbläsaren i stället för att använda Zoomprogrammet. En länk visas som gör att mötet öppnas direkt i webbläsaren. Kan vara bra att ha på för de fall deltagaren inte kan ladda ner programvaran av någon anledning. OBS att mötesfunktionerna är något begränsade i en webbläsare (till exempel så fungerar inte deltagarens video).
På
Allow live streaming the meetings
Gör det möjligt att streama mötet live via en extern tjänst som FaceBook. Ej påslaget ännu.
Av


Ändra inbjudningsbrevens utseende

Lite längre ner, under "Other" hittar du möjlighet att själv designa breven som går ut som inbjudan till dina möten: Invitation Email.

Tyvärr finns inget svenskt språk att välja på breven, men genom att ändra den Engelska versionen (som är standard) så kan du lägga till Svensk text om du vill.

Klicka på den lilla "pennan" till höger om "Choose email in language to edit" när du valt English.

I rutan som dyker upp finns ett textfält där du kan skriva en egen text. Som du ser i exemplet ovan så kan du kopiera in automatisk information som finns i breven. Den informationen har klamrar runt sig: [information]och byts ut mot aktuell information för det specifika mötet per automatik. 

I exemplet har jag klistrat in [Meeting Topic] (namnet på mötet), [Meeting Time] (datum och klockslag) samt [Join Link] (länk för att öppna mötet) i texten.

Spara dina ändringar och klicka sedan på länken "Send me a preview email" så skickas ett exempel till din e-post.

Så här blir brevet när det skickas ut:

Information om mötets namn, klockslag (finns inget klockslag spikat för det här mötet) och länken skrivs in automatiskt.

4012Visningar
9
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt