Se maskinöversättning på 

Skärmdelning och presentationer i Zoom

 Den här artikeln riktar sig till både Studenter och Personal (Zoom fungerar likadant för båda grupperna) om inget annat sägs i texten.


Zoom har i dagsläget inget sätt att ställa in och spara layouter med olika verktyg och vyer som du vill dela med andra, på det vis man kan göra i Adobe Connect. Istället får du vara lite kreativ och utnyttja din skärmyta på datorn på ett sådant sätt att du kan dela din datorskärm och visa allt som du vill visa i bild.

Det finns mycket mer att lära om skärmdelning på Zooms egna sidor: https://support.zoom.us/hc/en-us/sections/201740106-Screen-Sharing

Eftersom skärmdelning handlar om att just dela vad som syns på din egna datorskärm (du kan välja att dela hela skärmen eller bara innehållet i ett specifikt programfönster) så blir det du ser på skärmen också det som andra ser. Detta kan du utnyttja genom att fylla din skärm med olika programfönster som du ändrat storleken på så att de syns samtidigt i bild.

Du startar skärmdelning genom att klicka på knappen "Share" i nederkant av mötesfönstret.

OBS! Om du vill spela in ditt möte behöver du göra en inställning i Zoom för att alla andra fönster än Zooms egna ska spelas in.

Öppna ditt  Zoom mötesrum.
Klicka på knappen Share Screen i nederkanten.
Kryssa i den lilla rutan underst Optimize for full-screen video clip.

Välj därefter att spela in hela skärmen (Desktop).


Skärmdelningsalternativ

När du vill skärmdela så kan du välja mellan olika saker att dela:

  1. Hela skärmen (om du har två skärmar inkopplade så kommer du se Desktop 1 och Desktop 2)
  2. Dela en Whiteboard som alla kan skriva och rita på
  3. Du kan dela din iPhone/iPad via Airplay om båda enheterna är på samma trådlösa nätverk
  4. Dela skärmen på din iPhone/iPad som är inkopplad till datorn via USB-sladd
  5. Dela din egna Zoom-app (för att visa kontrollerna)
  6. Välj ett öppet programfönster på din dator. Endast det fönstret kommer då att visas oavsett om du har andra fönster som täcker det på din egna skärm.

Spela in din skärm och designa utseendet för deltagarna

Du kan härma funktionen i Adobe Connect att ha flera fönster synliga genom att dela hela din skärm (alternativ 1 ovan).

Öppna de fönster och verktyg som du vill visa och storleksändra dem samt flytta runt dem på skärmen så du får en vy du gillar.

OBS! För att kunna visa PowerPoint i ett eget fönster, och inte låta den täcka hela skärmen, så gör du en liten inställning.

I PowerPoint. Gå till menyn Bildspel och välj att konfigurera bildspelet.

Kryssa i rutan Enskild visning (fönster).



Så här kan det se ut när du designat din datorskärm och lagt upp de fönster du vill visa för deltagarna:

Som du ser ovan så finns det ett fönster med en rullande PowerPoint presentation. Ovanför den ser vi mötesdeltagarnas video.

Till höger finns en öppen webbsida där presentatören just nu har ett delat Google dokument öppet där alla kan skriva. Länken till det har delats via Chatt-fönstret.

Två inbyggda Zoom-verktyg är i gång som fönster: Omröstningen (poll) och Chattfönstret.

Här finns även ett annat webbläsarfönster öppet där en film spelas upp. Deltagarna både ser och hör filmen hos sig (om man väljer Share computer sound i inställningen ovan).

På det här sättet så kan du visa mycket samtidigt och skapa interaktivitet.

905Visningar
9
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt