Kategorier /Guider/FAQ / Utskrift, kopiering & skanning / Utskrift, kopiering, skanning (Student) - FAQ
Se maskinöversättning på 

Utskrift, kopiering, skanning (Student) - FAQ

Var finns skrivarna på universitetet?

Växjö:

UB - våning 1, 2 och 3.
Hus M - plan 1 utanför M1078
Hus H – mitt emot Infocenter

Kalmar:

Forma - 1019
Magna - B102 och B250
Radix - 0011 och 1011
UB - våning 1 och 2
Vita - 1062
Västergård - B1061

Hur loggar jag in på skrivarna?

Beställ och aktivera Lnu-kortet.

Inloggning med Lnu-kortet
Håll ditt Lnu-kort framför kortläsaren på skrivaren för att logga in.
Word import image


Inloggning utan Lnu-kort (manuell inloggning)
Klicka på Login och ange ditt användarnamn (utan @student.lnu.se) och lösenord till ditt studentkonto.


Hur betalar jag för att skriva ut, kopiera och skanna på universitetets skrivare?

Linnéuniversitetet använder betaltjänsten ”Pcounter EasyPay” för studenters utskrifter, kopiering och skanning på publika skrivare.

Innan du skriver ut , kopierar eller skannar behöver du sätta in pengar via Pcounter EasyPay som är kopplat till ditt studentkonto.

Guide för hur du kommer igång med Pcounter EasyPay för utskrift och kopiering.

Om du av någon anledning inte kan använda dig av betaltjänsten Pcounter EasyPay, så kan du sätta in pengar på ditt konto hos Copycenter i Växjö eller Infocenter i Kalmar.

OBS! Det sker ingen återbetalning av insatta krediter under studierna eller när studierna har avslutas.

Jag får felmeddelande när jag försöker logga in på skrivaren?

bad credentials” = Du har skrivit in dina kontouppgifter fel, försök igen. OBS! Du ska endast ange ditt användarnamn i fältet "User ID", inte din e-postadress.

"No credit anymore!" = Du har inga pengar kvar på ditt studentkonto för utskrift och kopiering.

Så här fyller du på pengar på ditt konto för utskrift och kopiering via Pcounter EasyPay.

Hur skriver jag ut från min privata dator, mobil eller surfplatta?

Det finns två alternativ du kan välja mellan för att skriva ut från en mobil enhet:

Via en webbläsare (Webprint)

Gå till https://webprint.lnu.se och logga in med ditt studentkonto.

Guide för hur du skriver ut från privat mobil enhet via Webprint.


Via utskriftsfunktionen på din enhet

På Androidenheter behöver du först ladda ner appen "EveryonePrint". Se guide nedan.

Hur skriver jag ut från en publik dator på universitetet?

  1. Välj att skriva ut till skrivaren som heter "LNU på/on Print". Utskriften läggs på kö och du kan gå till vilken publik skrivare på universitetet du vill för att hämta ut din utskrift.

  2. Logga in på skrivaren antingen genom att ange ditt användarnamn (inte din e-postadress) och lösenord till ditt studentkonto eller genom att dra ditt passerkort.

  3. Klicka på Print, markera filen/filerna du vill skriva ut och klicka på Print.


Kan jag få tillbaka pengar jag satt in på mitt konto via PCounter EasyPay?

Det är inte möjligt för oss att betala tillbaka det du satt in på ditt konto via Pcounter EasyPay eller kontant via något av våra försäljningsställen.

Vilken e-postadress ska jag ange i Pcounter EasyPay?

E-postadressen som är förifylld i Pcounter EasyPay är den som är kopplad till ditt studentkonto. Hit skickar Pcounter kvittot på insättningen på ditt konto.

När du kommer till steget för själva betalningen, med kort eller faktura, kan du ange en valfri e-postadress. Det är till denna e-postadress som DIBS skickar kvittot på utförd betalning.

Vilka betalningsalternativ är möjliga i Pcounter EasyPay?

I EasyPay kan du välja att betala med betalkort, Visa eller Mastercard.

Varför ska jag ange postnummer när jag sätter in pengar på Pcounter EasyPay?

Det är DIBS som använder kombinationen e-postadress och postnummer för att verifiera dig som användare.

När kan jag skriva ut/kopiera/skanna efter jag satt in pengar på mitt konto?

Oavsett om du sätter in pengar på ditt konto via betalkort eller kontant kan du skriva ut eller kopiera direkt efter det att transaktionen har genomförts.

Hur kopierar jag?

  1. Logga in på skrivaren.

  2. Klicka på Copy.

  3. Lägg i originalet, gör önskade inställningar, välj antal kopior och tryck på den gröna knappen.

Hur skannar jag?

Skanna till din e-post:

  1. Logga in på skrivaren.

  2. Klicka på Scan-to-me.

  3. Lägg i originalet, gör önskade inställningar och klicka på Scan.

Skanna till USB-minne:

  1. Logga in på skrivaren.

  2. Tryck på maskinens F4-knapp.

  3. Klicka på Lagra fil och välj därefter Lagra till minnesenhet.

  4. Sätt i ett USB-minne i sidan av skrivaren.

  5. Lägg i originalet, gör önskade inställningar och tryck på den gröna knappen.

Vad kostar det att skriva ut, kopiera, skanna?

Följande priser gäller vid utskrift och kopiering på multifunktionsskrivarna.

Svartvit utskrift:
A4 enkelsidig - 0,36 kr
A4 dubbelsidig - 0,65 kr
A3 enkelsidig - 0,72 kr
A3 dubbelsidig - 1,30 kr

Utskrift i färg:
A4 enkelsidig - 0,95 kr
A4 dubbelsidig - 1,71 kr
A3 enkelsidig - 1,90 kr
A3 dubbelsidig - 3,42 kr

Att skanna är gratis. OBS! Dock krävs det att du har pengar för utskrift och kopiering på ditt studentkonto för att kunna logga in på skrivarna.

Hur kan jag se mitt utskriftssaldo?

Gå till webprintpwr.lnu.se och logga in med ditt studentkonto.

När du loggat in visas "Balance" och "Free Quota" uppe i högra hörnet som redovisar ditt saldo.

Word import image

Balance = Saldo på det du satt in på ditt konto via Pcounter EasyPay.

Free Quota = Saldo på det som du satt in på ditt konto antingen via kontantköp på Copycenter i Växjö eller Infocenter i Kalmar alternativt fritt tilldelade krediter.

När du skriver ut och kopierar dras kostnaden i första hand från ”Free Quota” därefter från ”Balance”. Har du ingen ”Free Quota” så ser du endast "Balance" uppe i högra hörnet.

Hur kan jag se min utskriftshistorik?

Gå till webprintpwr.lnu.se och logga in med ditt studentkonto.

För att se historik och kostnaden för dina utskrifter, kopiering och skanning väljer du via rullningslisten vilken period du önskar se historiken.

Word import image

Som standard sorteras resultatet efter datum och tidpunkt, klicka på kolumnrubrikerna för att ändra sorteringsordningen.

Beskrivning av resultatlistan:

  • Date/Time: Datum och tidpunkt för händelsen.
  • Device Name: Serienumret alternativt skrivarnamnet på den maskin som du använt.
  • Type: Typ av händelse. Har du kopierat står det "Copy", skrivit ut "Print" och om du skannat står det "Scan".
  • Document Name: Namnet på dokumentet eller adressen till en webbsida.
  • Pages: Antal utskrivna, kopierade eller skannade sidor.
  • Cost: Kostnaden som dragits från det du satt in på ditt konto via Pcounter EasyPay.
  • Balance: Saldot på det som du satt in på ditt konto via Pcounter EasyPay.
  • FQ Cost: Kostnaden som dragits från ditt saldo för ”Free Quota”, se beskrivning i frågan ovan.
  • FQ Balance: Saldot på din ”Free Quota”, se beskrivning i frågan ovan.
  • Deposit: Insättningar på ditt konto via Pcounter EasyPay.
  • Other: Detta fält används i dagsläget inte av Universitetet.


När du skriver ut och kopierar dras kostnaden i första hand från ”Free Quota” därefter från ”Balance”. Har du ingen ”Free Quota” så ser du endast "Balance" uppe i högra hörnet. Se beskrivningen av benämningarna i frågan ovan.

Vem kan hjälpa mig till om jag har frågor eller problem med betalning eller utskrifter?

Om du har frågor vid betalning med faktura hos Pcounter EasyPay/DIBS ber vi dig att kontakta Arvato på telefon 0340-66 44 44 eller via e-post till  ibsfaktura.se@arvato.com. Arvato hanterar DIBS faktureringar.

I övriga fall  kontaktar du IT-support för att få hjälp.

Om du har problem med utskifter ber vi dig att ha maskinens serienummer tillgängligt när du kontakta oss, se etikett på maskinen.

Word import image


27518Visningar
37
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt