Kategorier /Guider/FAQ / E-möte / Zoom / Kom igång med Zoom - Börja här!
Se maskinöversättning på 

Kom igång med Zoom - Börja här!

Zoom är ett utmärkt verktyg för att sköta kommunikation med kollegor (student eller personal), hålla möten eller seminarier. 

Både studenter och personal har samma åtkomst till Zoom och kan använda det på exakt samma sätt. Den enda skillnaden är att studenter inte kan söka upp personal på Lnu via Zoom, däremot kan personal söka upp studenter och starta en kommunikation. Känner du som student däremot till din lärares e-postadress så kan du skicka en inbjudan via epost till ett möte (läs mer om detta i andra artiklar).

Med hjälp av Zoom kan du chatta med andra användare, skapa gruppkanaler för intern kommunikation i en studiegrupp, ett projekt eller ett ämne. Du kan hålla videomöten, dela din datorskärm, spela in, styra varandras datorer och mycket mer.

För att komma i gång behöver du installera programmet Zoom på din dator. Det finns till både Mac och Windows samt iOS och Android.

Följande artiklar hjälper dig vidare

  1. Installera Zoom
  2. Logga in på rätt sätt 
  3. Logga in på webbportalen för mer inställningar och ändra din profil

När du väl installerat Zoom och gjort de inställningar du vill kan du börja använda det:

  1. Starta ett direktmöte och bjud in
  2. Schemalägg ett möte och bjud in
  3. Att gå med i ett möte du blivit inbjuden till

När du håller ett möte så finns det många funktioner du kan använda i mötet:

  1. Dela din skärm och Presentera något under mötet
  2. Använda verktygen i Zoom under mötet
  3. Spela in mötet
  4. Använda Breakout-rum för gruppdiskussioner under mötet

Om du vill använda Zoom inuti MyMoodle så finns det några artiklar om det också:


Se alla artiklar om Zoom här.

Zooms egna supportsidor

Vi täcker inte in allt som finns om Zoom. Det finns mycket mer att läsa på Zooms egna supportsidor Där hittar du även instruktionsvideos och utbildningar/seminarier.

2231Visningar
12
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt