Kategorier /Guider/FAQ / E-möte / Zoom / Lösenordsskydd på möten - Vanliga frågor
Se maskinöversättning på 

Lösenordsskydd på möten - Vanliga frågor

[Uppdaterad 30 juni 2020]

Zoom har tidigare gått ut med information om att de kommer göra en säkerhetsuppdatering med anledning av att många råkat ut för s.k. zoom bombing (oönskade gäster som tar över och beter sig illa).

Från och med 19 juli 2020 kommer Zoom kräva att du har antingen Väntrummet aktiverat eller använder dig av lösenordskydd på mötet.

Du kan alltså välja att använda väntrummet i stället för Lösenkod (det blir också automatiskt väntrum aktiverat om du glömt att göra någon ändring alls). Det är däremot en god idé att faktiskt börja använda lösenkod på nya möten som du schemalägger för att ytterligare öka säkerheten.

Här hittar du detaljerad information från Zoom om förändringen: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/360045009111

Den här artikeln tar upp vad som händer OM du väljer att använda lösenkod på möten!

Instruktioner

Vi har skapat en artikel i Serviceportalen som tar upp de flesta fallen och hur du gör för att ställa in Zoom, uppdatera befintliga möten, skapa lösenordsskyddade nya möten och hur du hanterar resurserna Zoom-möten och Zoom Booking i MyMoodle.


Läs artikeln här: https://serviceportalen.lnu.se/article/1333102


Du kan också läsa hur du gör för att använda Väntrummet som alternativ (eller som en kombination): https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/1322033

Se filmen som tar upp alla aspekterna, eller läs vidare:


Hur fungerar lösenordsskyddade möten?

När du schemalägger ett möte och "Require password" är aktivt så finns det ett fält för lösenord som skapas automatiskt. Du kan ändra det till något annat om du vill. När du sedan sparar mötet så kommer inbjudan till mötet att innehålla en möteslänk där lösenordet är inbakat i själva länken (kodat).
När du skickar ut inbjudan så kan alltså dina mötesdeltagare direkt klicka på länken och komma in. De behöver aldrig fylla i något lösenord. Inbjudan innehåller dessutom lösenordet i klartext strax under länken så du behöver inte oroa dig för att de inte kommer in.

Om du varit klok att redan nu börja använda lösenord på alla schemalagda möten så behöver du alltså inte göra något efter den 19 juli. 


Vad händer med mötet jag redan skickat ut inbjudan till?

Möten som du redan skickat ut och där du efteråt ändrar till att använda lösenkod går inte att ansluta till om en inte har lösenordet. Då behöver du skicka ut inbjudan på nytt (som då får rätt kod i länken) eller meddela deltagarna vilket lösenord du har valt så att de kan gå in i mötet med ditt nya lösenord när det är dags.


Hur gör jag med möten via Outlook?

Om du använt dig av Outlooks koppling till Zoom för att boka dina möten så blir det enkelt. Uppdatera mötets inställningar i Outlook för att också innehålla lösenord. Spara sedan mötet och skicka uppdateringen till de du bjudit in. Det blir alltså bara ett några få klick och du missar ingen eftersom alla redan är i inbjudningslistan. De kommer få den uppdaterade länken och infon (inklusive lösenordet i klartext).

Kom i håg att redan nu börja använda lösenord eller väntrum på alla nya möten du bokar via Outlook.


Vad händer med möten jag skapat via MyMoodle?

Oavsett om du använt resursen Zoom-möte eller den nya Zoom Booking. Ändra mötets inställningar, slå på lösenord och spara. 

OBS: Om du använt aktiviteten Zoom Möte behöver du meddela studenterna det nya lösenordet via till exempel beskrivningen för mötet. Knappen för att gå med i mötet ändras nämligen inte till att innehålla lösenordet (bugg?). Däremot om du skapar ett helt nytt möte med lösenord direkt så fungerar det som det ska.

Om du istället har publicerat en länk till mötet som en vanlig länk, så behöver du också antingen byta ut länken eller meddela studenterna lösenordet till mötet efter att du uppdaterat det med lösenord.

Även här: tänk på att alltid använda lösenord på alla nya möten du skapar via MyMoodle så blir det inga problem.

Vad händer med mitt personliga mötes-ID och direktmöten?

ALLA möten i Zoom kommer kräva antingen väntrum aktivt eller lösenord, även ditt personliga mötes-ID och vid direktsamtal. Se därför till att själv bestämma ett lösenord för ditt personliga mötes-ID redan nu (eller slå på väntrummet). Se instruktioner kring hur du ställer in ditt personliga mötes ID här: https://serviceportalen.lnu.se/article/1333587

Var hittar jag lösenordet för mina möten?

Du hittar alltid informationen om lösenordet i mötets inställningar eller i inbjudan till mötet. I appen Zoom klicka på "Meetings" och sedan på mötet du schemalagt. Klicka sedan på "Edit meeting" eller "Show invitation" så ser du lösenordet. Detta gäller även på webbportalen. Du kan också kopiera inbjudan som inkluderar lösenord och länk (Copy Invitation):


Om du har startat ditt möte och någon hör av sig och undrar över lösenordet så hittar du alltid det i pågående mötets info. Klicka på Infoknappen uppe i vänstra hörnet. Där skrivs lösenordet ut och du kan också kopiera länken till mötet där lösenordet ligger inbakat.

Om du startat ett direktmöte så hittar du lösenordet under Invite. Klicka på "Participants"(1) och sedan "Invite" (2). Då ser du lösenordet för mötet (3):

Vi har ett Zoom room. Påverkas det också?


Ja, även Zoom rooms berörs. Vad gäller just lösenkodsskyddade möten: Administratören behöver därför ställa in det för ert Zoom Room. Zoom Room kommer automatiskt att upptäcka möteslösenordet i en kalenderinbjudan och ange det när du går med. Deltagare som ansluter sig från ett rum med en äldre version av Zoom-rummen eller anger manuellt mötes-ID måste ange lösenordet manuellt. Direktmöten startade från Zoomrummet kommer att kräva att deltagarna anger ett lösenord när de också anger manuellt mötes-ID.


-------------------------


Är det någon info ni känner att ni saknar? Något case ni undrar över? Skriv gärna det som en kommentar till denna artikel.

Mer info kommer så fort vi vet mer.
//Utbildningsmiljö


593Visningar
5
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt