Kategorier /Guider/FAQ / Applikationer / LnuPlay & Capture / Felsök inspelnings- och uppladdningsproblem med Kaltura Capture
Se maskinöversättning på 

Felsök inspelnings- och uppladdningsproblem med Kaltura Capture

Om du får problem vid inspelning eller uppladdning av din film så kan du prova följande innan du kontaktar IT-support:

Inspelning

Det blir osynk mellan ljud och bild

Anledningen till osynk är nästan uteslutande att datorn inte har orkat hänga med vid inspelningen av någon anledning. Att spela in video är oerhört resurskrävande för en dator och den behöver all ledig kapacitet den kan få. Du kan därför testa följande:

  • Om du öppnar filmen på din dator, inuti Kaltura Capture och ditt "Library". Öppna Capture. Klicka på länken "More" i högra hörnet så ser du ditt Library. Spelas filmen upp rätt där? Om ja: kontakta IT-support.
  • Kontrollera så du har senaste versionen av din dators operativsystem
  • Kontrollera så du har senaste versionen av Kaltura Capture. Öppna Capture, klicka på länken "More" i högra hörnet. Klicka sedan på info-knappen i vänsterkolumnen så ser du versionsnumret. Information om senaste version: https://knowledge.kaltura.com/help/kaltura-capture-release-notes
  • Om du inte har senaste versionen: Starta Kaltura Capture och låt det vara öppet en stund. Om det finns en uppdatering så installeras den automatiskt när programmet inte används. OBS: det kan ta en stund så låt programmet vara i gång.
  • Starta om datorn (det rensar minnet)
  • Öppna inga andra program innan du påbörjar inspelningen, med undantag för t ex Powerpoint om du ska spela in från det.
  • Gör ett nytt test med lägre kvalitet inställt. Starta Capture och klicka på "More" i högra hörnet. Klicka sedan på "Settings" i vänsterkolumnen (ser ut som ett kugghjul). Där kan du minska kvaliteten på kamera och skärminspelning. Testa att ställa ner till 480p, spara och gör en ny testinspelning. Löser det problemet?
  • Kontrollera så ingen installation eller virusscanning pågår i bakgrunden. Det kan "slöa ner" din dator ordentligt.
  • I bland kan ljudkortet i datorn vara problemet. Du bör kontrollera om det finns nya drivrutiner.
  • Testa att byta headset (alternativt koppla ur dem). Det finns fall där felaktiga lurar eller drivrutiner orsakat problem.

Uppladdning

Uppladdningen stannar på 10% (eller mer)

Det här felet verkar kunna uppstå hos enstaka som sitter hemma och har ett privat trådlöst nätverk. Exakt varför har vi inte kunna utreda men det verkar oftast hjälpa att byta nätverk. Kaltura Capture verkar vara känslig för störningar i nätverket vid uppladdning. Det kan vara vanligt i till exempel lägenhetshus där många använder samma frekvensband för sina nätverk.

  • Om du har en nätverkssladd (ethernetkabel) så prova att plugga in den direkt i din router och till din dator. Då använder du inte det trådlösa och det hjälper ofta.
  • Kontrollera så att inget "äter upp" din bandbredd. Någon i hushållet som spelar eller laddar ner tunga filer till exempel.
  • Om du har en granne med internetuppkoppling, be att få testa i deras nätverk.
  • Om du har möjlighet, åk till ett ställe med annat nätverk (problemet uppstår t ex knappt aldrig inom Lnus egna nätverk).
  • Testa att använda din mobiltelefons 4G nätverk som trådlös router. Det görs via något som oftast kallas "Personlig hotspot" eller "internetdelning". Exakt hur detta görs skiljer sig åt mellan tillverkare men här är info om Androids surfzon och iOS internetdelning.
52Visningar
0
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt