Se maskinöversättning på 

Konto (Student) - FAQ

Hur hämtar jag ut ett studentkonto?

Studentkontot hämtar du ut via kontoportalen på accountcheckout.lnu.se. Du använder ditt Antagning.se-konto, ett edu-ID eller en engångskod för att logga in på tjänsten.

Här finns en guide för hur du hämtar ut studentkontot.

Om ditt Antagning.se-konto inte fungerar eller och du inte har ett edu-ID kan du beställa en engångskod här.

Här kan du se vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.

När kan jag hämta ut mitt studentkonto?

Om du får ett felmeddelande när du har loggat in är det troligt att din antagning ännu inte överförts till Ladok. 

Här kan du se vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.

Om du har ett aktivt studentkonto på Linnéuniversitetet men glömt lösenordet kan du när som helst hämta ut ett nytt lösenord på accountcheckout.lnu.se.

Det går inte att hämta ut studentkontot?

Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du har problem med att hämta ut ditt konto.

  • Du kan vara för tidigt ute.
    Se mer information om vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt konto.

  • Du kanske redan har ett studentkonto som har gått ut?
    Du behöver vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
    Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/
    När du har blivit omregistrerad behöver du gå till accountcheckout.lnu.se och hämta ut ett nytt lösenord för att aktivera ditt konto.

  • Anger du ditt personnummer i rätt format? ÅÅÅÅMMDD-XXXX

  • Du går en uppdragsutbildning och kan därför inte logga in med ditt Antagning.se-konto eller beställa engångskod. Kontakta din kontaktperson på universitetet för att få hjälp med en engångskod.

  • Du är inte svensk medborgare och kan därför inte logga in med ditt Antagning.se-konto eller beställa engångskod. Kontakta IT-support för att få en engångskod.

  • Har du fått ett fungerande personnummer?
    Om ditt personnummer börjar på 24XXXX-XXXX så har du ännu inte fått ett personnummer som du kan använda. Du behöver vänta några dagar tills ett personnummer har genererats. Detta kan du se när du loggar in på Antagning.se.

Mitt användarnamn och lösenord fungerar inte?

Här är några tips till vad du kan kolla upp om du inte kan logga in:

  • Kontot har precis skapats
    Det kan ta upp till 6 timmar innan kontot har skapats färdigt och du kan logga in första gången, så försök att logga in igen lite senare på https://lnu.se/student.

  • Du kanske skriver fel lösenord
    Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se, ett edu-ID eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.

  • Se till att du anger användarnamnet (ab223cd) och inte e-postadressen, användarnamn@student.lnu.se, när du loggar in.

  • Har ditt konto gått ut?
    Studentkontot är giltigt 15 månader efter att du avslutade dina studier, därefter inaktiveras kontot. Om du behöver tillfällig tillgång till kontot kontaktar du IT-support som kan öppna upp kontot under 1 vecka.

    Behöver du tillgång till kontot under en längre period än 1 vecka behöver du vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
    Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/
    När du har blivit omregistrerad behöver du gå till accountcheckout.lnu.se och hämta ut ett nytt lösenord för att aktivera ditt konto.

  • Har du registrerat dig på kursen?
    Om du inte har registrerat dig inom 90 dagar efter det att du har hämtat ut kontot, så blir kontot inaktiverat. Kontakta din fakultet för att bli registrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/

  • Skriv hela adressen https://lnu.se/student i din webbläsare. Använd alltså inte en Favorit/Bokmärke.

  • Rensa cacheminnet och ta bort cookies i webbläsaren. Information om hur du rensar cacheminne och cookies.

Om du har testat ovanstående men fortfarande har problem med att logga in kan du kontakta IT-support.

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord?

Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt Antagning.se-konto, edu-ID eller en engångskod när du hämtar ut ett nytt lösenord.

Om du inte har ett konto till Antagning.se eller ett edu-ID behöver du beställa en engångskod. Beställ en engångskod.

Mitt konto är låst, vad gör jag?

Vänta i cirka 15 minuter så kommer kontot att låsas upp. 

Om du har problem med att logga in med ditt användarnamn och lösenord behöver du hämta ut ett nytt lösenord på accountcheckout.lnu.se.

Jag får "ogiltigt användarnamn eller lösenord"?

Det kan bero på två olika saker:

  1. Du anger inte rätt användarnamn eller lösenord. Hämta ut ett nytt lösenord på accountcheckout.lnu.se
  2. Ditt konto har gått ut. Du har ditt konto kvar i 15 månader efter den termin du senast var registrerad. För att kontot ska aktiveras igen behöver du vara antagen/registrerad eller omregistrerad innevarande termin. Om du behöver omregistreras på kurs som ej är avklarad kontaktar du din fakultet: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/

Kan jag använda mitt gamla studentkonto?

Om ditt konto fortfarande är aktivt så fortsätter du att använda kontot med de inloggningsuppgifter du redan har.

Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se, edu-ID eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.

Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga med för att hämta ut ett nytt lösenord. Beställ en engångskod.

Om ditt konto inte längre är aktivt behöver du hämta ut dina kontouppgifter på nytt.
Du behöver vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/

Hur byter jag lösenord?

Här byter du lösenord.

Min engångskod fungerar inte?

Beställ en ny engångskod. Engångskoden skickas till dig via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok. Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.

Hur beställer jag en engångskod?

Beställ en engångskod. Engångskoden skickas via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.

Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.

När behöver jag en engångskod?

Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga in med när du ska hämta ut ditt studentkonto eller hämta ut ett nytt lösenord.

Vad händer med mitt studentkonto efter studierna?

Ditt studentkonto är aktivt i 15 månader efter senast registrerad kurs.

Exempel: Om vårterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 18 oktober 2022. Om höstterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 18 april 2023.

Kontakta IT-support om du vill att ditt konto ska avslutas tidigare än 15 månader efter avslutade studier.

Om kontot har inaktiverats och du återupptar studierna

Om ditt konto är inaktiverat och du blir antagen till en ny kurs eller omregistrerad på en tidigare ej genomförd kurs behöver du hämta ut ditt konto på nytt på accountcheckout.lnu.se/ för att kontot ska aktiveras. När du har blivit omregistrerad på kursen förlängs ditt konto med ytterligare 15 månader.

Kontakta din fakultet för hjälp med omregistrering.

Innan ditt konto inaktiveras

Ungefär en månad innan ditt konto upphör får du ett mail till din student-e-postadress om att kontot upphör och vad som gäller, bland annat att du behöver ta tillvara på din information och hur du kan göra detta.

Borttagning av studentkonton

 Ett studentkonto som har varit inaktiverat i minst ett år raderas.

Radering av ett studentkonto innebär att e-post och personlig fillagring på servern raderas. En borttagning av ett studentkonto kan inte göras ogjord.

Beslut om inaktivering från disciplinnämnden

Om ett studentkonto inaktiveras på grund av disciplinpåföljd enligt Högskoleförordningens kapitel 10, inaktiveras kontot tre dagar efter att Lnu:s disciplinnämnd delgivit sitt beslut till berörd student.

Hur gör jag för att spara e-post och dokument sparade i Google Drive innan jag avslutar mina studier?

Här finns en guide för hur du flyttar e-postmeddelanden och dokument du har sparat i Google Drive till ett annat Google-konto.

Jag har skyddad identitet och kan inte hämta ut mitt studentkonto?

Du som har skyddad identitet och har problem med att hämta ut ditt studentkonto kan kontakta Hampus Delborn på Studerandeavdelningen. Var alltid försiktig med att lämna ut skyddade personuppgifter vid digital korrespondens.

Läs mer om IT-tjänstena som du får tillgång till med ditt studentkonto

FAQ E-post

FAQ Fillagring

FAQ Office 365

FAQ SPSS

FAQ Wi-Fi

FAQ Utskrifter och scanning

Var hittar jag Linnéuniversitetets användaravtal?

Länk till Användaravtal för användning av universitetets dator-, nät- och systemresurser.

182637Visningar
129
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?