Studentkontot hämtar du ut via kontoportalen på accountcheckout.lnu.se
Du använder ditt Antagning.se-konto, ett edu-ID eller en engångskod för att logga in på tjänsten.
Om inte ditt Antagning.se-konto fungerar eller och du inte har ett edu-ID kan du beställa en engångskod här.
Här kan du se vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.
Din antagning till kurs/program behöver ha förts över från Antagning.se till Ladok innan ditt konto kan hämtas ut på accountcheckout.lnu.se.
Information om vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.
Om du får ett felmeddelande när du har loggat in är det troligt att din antagning ännu inte överförts till Ladok. Se datum ovan för när du tidigast kan hämta ut ditt konto.
Om du redan har ett aktivt studentkonto på Linnéuniversitetet, men har glömt lösenordet, kan du när som helst hämta ut ett nytt på accountcheckout.lnu.se.
Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du har problem med att hämta ut ditt konto.
Efter att du hämtat ut ett studentkonto för första gången kan det ta upp till 6 timmar innan kontot har skapats färdigt, så försök att logga in igen lite senare.
Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du inte kan logga in:
Om du har testat ovanstående men fortfarande har problem med att logga in kan du kontakta IT-support.
Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt Antagning.se-konto, edu-ID eller en engångskod när du hämtar ut ett nytt lösenord.
Om du inte har ett konto till Antagning.se eller ett edu-ID behöver du beställa en engångskod. Beställ en engångskod.
Beställ en engångskod. Engångskoden skickas via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.
Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.
Beställ en ny engångskod. Engångskoden skickas till dig via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok. Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.
Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga in med när du ska hämta ut ditt studentkonto eller hämta ut ett nytt lösenord.
Om ditt konto fortfarande är aktivt så fortsätter du att använda kontot med de inloggningsuppgifter du redan har.
Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se, edu-ID eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.
Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga med för att hämta ut ett nytt lösenord. Beställ en engångskod.
Om ditt konto inte längre är aktivt behöver du hämta ut dina kontouppgifter på nytt.
Du behöver vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/
Du får ha kvar ditt studentkonto i 15 månader efter avslutade studier.
Exempel: Om vårterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 19 oktober 2022. Om höstterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 19 april 2023.
Kontakta IT-support om du vill att ditt konto ska avslutas tidigare än 15 månader efter avslutade studier.
Om ditt konto är inaktiverat och du blir antagen till en ny kurs eller omregistrerad på en tidigare ej genomförd kurs behöver du hämta ut ditt konto på nytt på accountcheckout.lnu.se/ för att kontot ska aktiveras. När du har blivit omregistrerad på kursen förlängs ditt konto med ytterligare 15 månader.
Kontakta din fakultet för hjälp med omregistrering.
Ungefär en månad innan ditt konto upphör får du ett mail till din student-e-postadress om att kontot upphör och vad som gäller, bland annat att du behöver ta tillvara på din information och hur du kan göra detta.
Ett studentkonto som har varit inaktiverat i minst ett år raderas.
Radering av ett studentkonto innebär att e-post och personlig fillagring på servern raderas. En borttagning av ett studentkonto kan inte göras ogjord.
Om ett studentkonto inaktiveras på grund av disciplinpåföljd enligt Högskoleförordningens kapitel 10, inaktiveras kontot tre dagar efter att Lnu:s disciplinnämnd delgivit sitt beslut till berörd student.
Du som har skyddad identitet och har problem med att hämta ut ditt studentkonto kan kontakta Hampus Delborn på Studerandeavdelningen. Var alltid försiktig med att lämna ut skyddade personuppgifter vid digital korrespondens.
Länk till Användaravtal för användning av universitetets dator-, nät- och systemresurser (PDF).