Se maskinöversättning på 

Konto (Student) - FAQ

Hur hämtar jag ut ett studentkonto?

Studentkontot hämtar du ut via kontoportalen på accountcheckout.lnu.se

Du använder ditt Antagning.se-konto, ett edu-ID eller en engångskod för att logga in på tjänsten.
Om inte ditt Antagning.se-konto fungerar eller och du inte har ett edu-ID kan du beställa en engångskod här.

Här kan du se vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.

När kan jag hämta ut mitt studentkonto?

Din antagning till kurs/program behöver ha förts över från Antagning.se till Ladok innan ditt konto kan hämtas ut på accountcheckout.lnu.se.

Information om vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt studentkonto.

Om du får ett felmeddelande när du har loggat in är det troligt att din antagning ännu inte överförts till Ladok. Se datum ovan för när du tidigast kan hämta ut ditt konto. 

Om du redan har ett aktivt studentkonto på Linnéuniversitetet, men har glömt lösenordet, kan du när som helst hämta ut ett  nytt på accountcheckout.lnu.se.

Det går inte att hämta ut mitt studentkonto?

Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du har problem med att hämta ut ditt konto.

  • Du kan vara för tidigt ute.
    Se mer information om vilket datum du tidigast kan hämta ut ditt konto.

  • Du kanske redan har ett studentkonto som har gått ut?
    Du behöver vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
    Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/
    När du har blivit omregistrerad behöver du gå till accountcheckout.lnu.se och hämta ut ett nytt lösenord för att aktivera ditt konto.

  •  Du går en uppdragsutbildning och kan därför inte logga in med ditt Antagning.se-konto eller beställa engångskod. Kontakta din kontaktperson på universitetet för att få hjälp med en engångskod.

  • Du är inte svensk medborgare och kan därför inte logga in med ditt Antagning.se-konto eller beställa engångskod. Kontakta IT-support för att få en engångskod.

  • Har du fått ett fungerande personnummer?
    Om ditt personnummer börjar på 24XXXX-XXXX så har du ännu inte fått ett personnummer som du kan använda. Du behöver vänta några dagar tills ett personnummer har genererats. Detta kan du se när du loggar in på Antagning.se.

  • Skriver du ditt personnummer i rätt format, ÅÅÅÅMMDD-XXXX?

Jag kan inte logga in med mitt studentkonto?


Efter att du hämtat ut ett studentkonto för första gången kan det ta upp till 6 timmar innan kontot har skapats färdigt, så försök att logga in igen lite senare.

Här är några tips till vad du själv kan kolla upp om du inte kan logga in:

  • Du kanske skriver fel lösenord.
    Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se, ett edu-ID eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.

  • Se till att du anger användarnamnet (ab223cd) och inte e-postadressen, användarnamn@student.lnu.se, när du loggar in.

  • Har ditt konto gått ut?
    Studentkontot är giltigt 15 månader efter att du avslutade dina studier, därefter inaktiveras kontot.

    Behöver du tillgång till kontot under en längre period än 1 vecka behöver du vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
    Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/
    När du har blivit omregistrerad behöver du gå till accountcheckout.lnu.se och hämta ut ett nytt lösenord för att aktivera ditt konto.

    Behöver du tillfälligt få tillgång till ditt konto kontaktar du IT-support som kan öppna upp kontot för 1 vecka.

  • Har du registrerat dig?
    Om du inte har registrerat dig inom 90 dagar efter det att du har hämtat ut kontot, så blir kontot inaktiverat. Se till att du blir registrerad och försök att logga in på nytt.
  • Skriv adressen https://lnu.se/student i din webbläsare. Använd alltså inte en Favorit/Bokmärke.

  • Rensa cacheminnet och ta bort cookies i webbläsaren. Information om hur du rensar cacheminne och cookies.

Om du har testat ovanstående men fortfarande har problem med att logga in kan du kontakta IT-support.

Jag har glömt lösenordet till studentkontot?

Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt Antagning.se-konto, edu-ID eller en engångskod när du hämtar ut ett nytt lösenord.

Om du inte har ett konto till Antagning.se eller ett edu-ID behöver du beställa en engångskod. Beställ en engångskod.

Hur byter jag lösenord?

Här byter du lösenord.

Hur beställer jag en engångskod?

Beställ en engångskod. Engångskoden skickas via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok.

Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.

Min engångskod fungerar inte?

Beställ en ny engångskod. Engångskoden skickas till dig via sms, e-post eller med brev till din folkbokföringsadress beroende på vilka uppgifter som finns registrerade på dig på Antagning.se eller i Ladok. Du kan även kontakta IT-support för att få en ny engångskod.

Vad används engångskoden till?

Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga in med när du ska hämta ut ditt studentkonto eller hämta ut ett nytt lösenord.

Jag har ett studentkonto sedan tidigare, kan jag använda det?

Om ditt konto fortfarande är aktivt så fortsätter du att använda kontot med de inloggningsuppgifter du redan har.

Hämta ut ett nytt lösenord. Du loggar in med ditt konto till Antagning.se, edu-ID eller en engångskod för att hämta ut ett nytt lösenord.

Om du inte har ett Antagning.se-konto eller edu-ID behöver du en engångskod för att logga med för att hämta ut ett nytt lösenord. Beställ en engångskod.

Om ditt konto inte längre är aktivt behöver du hämta ut dina kontouppgifter på nytt.
Du behöver vara antagen till kurs denna termin alternativt vara omregistrerad på en tidigare kurs för att kunna aktivera kontot.
Kontakta din fakultet om du behöver hjälp med att bli omregistrerad: https://lnu.se/student/stod-och-service/kontakta-din-fakultet/

Vad händer med mitt studentkonto efter studierna?

Du får ha kvar ditt studentkonto i 15 månader efter avslutade studier.

Exempel: Om vårterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 19 oktober 2022. Om höstterminen 2021 är den sista terminen du är registrerad är kontot aktivt till och med den 19 april 2023.

Kontakta IT-support om du vill att ditt konto ska avslutas tidigare än 15 månader efter avslutade studier.

Om kontot har inaktiverats och du återupptar studierna

Om ditt konto är inaktiverat och du blir antagen till en ny kurs eller omregistrerad på en tidigare ej genomförd kurs behöver du hämta ut ditt konto på nytt på accountcheckout.lnu.se/ för att kontot ska aktiveras. När du har blivit omregistrerad på kursen förlängs ditt konto med ytterligare 15 månader.

Kontakta din fakultet för hjälp med omregistrering.

Innan ditt konto inaktiveras

Ungefär en månad innan ditt konto upphör får du ett mail till din student-e-postadress om att kontot upphör och vad som gäller, bland annat att du behöver ta tillvara på din information och hur du kan göra detta.


Borttagning av studentkonton

Ett studentkonto som har varit inaktiverat i minst ett år raderas.

Radering av ett studentkonto innebär att e-post och personlig fillagring på servern raderas. En borttagning av ett studentkonto kan inte göras ogjord.


Beslut om inaktivering från disciplinnämnden

Om ett studentkonto inaktiveras på grund av disciplinpåföljd enligt Högskoleförordningens kapitel 10, inaktiveras kontot tre dagar efter att Lnu:s disciplinnämnd delgivit sitt beslut till berörd student.

Hur gör jag för att spara e-post och dokument sparade i Google Drive innan jag avslutar mina studier?

Här finns en guide för hur du flyttar e-postmeddelanden och dokument du har sparat i Google Drive till ett annat Google-konto.

Jag har skyddad identitet och kan inte hämta ut mitt studentkonto?

Du som har skyddad identitet och har problem med att hämta ut ditt studentkonto kan kontakta Hampus Delborn på Studerandeavdelningen. Var alltid försiktig med att lämna ut skyddade personuppgifter vid digital korrespondens.

Läs mer om IT-tjänstena som du får tillgång till med ditt studentkonto

FAQ E-post

FAQ Fillagring

FAQ Office 365

FAQ SPSS

FAQ Wi-Fi

FAQ Utskrifter och scanning

Var hittar jag Linnéuniversitetets användaravtal?

Länk till Användaravtal för användning av universitetets dator-, nät- och systemresurser (PDF).

173733Visningar
119
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?