Se maskinöversättning på 

Tips för dig som spelar in

Det finns några enkla knep som du bör tänka på för att få en bra inspelning och som blir sedd. Våra tips tar dig en bit på vägen.

Du kan även ladda ner tipsen som en PDF-broschyr för utskrift: tips för inspelning-lnu.pdf

Tipsen har vi delat upp i tre delar:

  1. Innan inspelning
  2. Under inspelning
  3. Efter inspelning

1. Innan inspelning

När du funderar på att göra en inspelning för något sammanhang så behöver du börja med att planera vad du ska spela in.

  • Vad är det för tänkt publik? Är det bara klassrummet som ska ta del eller tänker du publicera för omvärlden också?
  • Har jag verkligen rätt att använda allt mitt material? Tänk på att du inte får ha med upphovsrättsskyddat material (t ex bilder du hittat på nätet) i din film. Det gäller förstås även material du har i en presentation som du visar i filmen. Läs mer om upphovsrätt på Medarbetare.
  • Se över stället du spelar in på. Ska du använda en webbkamera som visar dig själv i bild så ska du se till att du har tillräckligt med belysning i rummet, gärna riktat mot ditt ansikte också för att undvika skuggor i ansiktet som lätt blir fallet med belysning ovanifrån.
  • Hur ser bakgrunden ut? Undvik för mycket bråte i bakgrunden som distraherar från dig själv. Det kan vara trevligt med en bokhylla i bakgrunden, men kolla bara först att den inte ger ett skräpigt intryck. Använd gärna en studio (det finns några stycken på universitetet) som har en neutral bakgrund.
  • Ljudkvaliteten är oerhört viktig. Är det något man inte står ut med som tittare så är det ett dåligt ljud. Se därför till att använda en mikrofon av så god kvalitet du kan. Ett minimum är att använda ett USB-headset om du gör en skärminspelning, men ännu bättre är att använda en dedikerad mikrofon, en mygga, en riktad mikrofon eller liknande. Förlita dig inte på webbkamerans mikrofon. Den är alldeles för dålig!

Hur ska du spela in?

När du ska göra en inspelning så har du lite olika möjligheter att göra detta på. Du kan förstås använda en mobiltelefons kamera, en läsplatta eller rent av en extern digitalkamera. I det enklaste fallet så sitter du framför din egna dator och använder den inbyggda (eller en extern) webbkameran för att filma dig själv. Om du sitter vid din dator har du möjlighet att använda vårt inspelningssystem Kaltura Capture som gör det möjligt att spela in ljud, webbkamera och/eller datorskärmen.

Spela in din datorskärm?

Om du spelar in din datorskärm bör du fundera över vilken kvalitet du vill ha ut. Har du en presentation i en powerpoint du ska spela in så är det inte så jättenoga men om den innehåller material som kräver en hög detaljupplösning så bör du ställa in Capture att spela in med högre kvalitet. Likadant om du spelar in en skärm med mycket små detaljer, som t ex textstycken, webbsidor och liknande. I Capture kan du ställa in kvaliteten under länken "Manage" och "Settings". Välj 1080p för Screen recordings. Webbkameran kan också ställas in med högre kvalitet, upp till 720p. Tänk bara på att större kvalitet innebär större filer och de tar längre tid att ladda upp efteråt samt att det kräver en nyare dator för att orka med kvaliteten.

Avancerad redigering?

Har du behov av att göra redigeringar av mer avancerat slag efteråt? Det vill säga göra mer än att bara putsa början och slut, eller ta bort ett parti som blev fel, då bör du fundera på något bättre inspelningssystem som till exempel Camtasia, iMovie eller liknande. Hör med din IKT-pedagog om möjligheterna till detta.


2. Under inspelning

När du väl sätter igång inspelningen så bör du ha med dig följande tankar för bästa resultat.

Gör korta inspelningar

Undvik att göra långa inspelningar. Ja, din föreläsning tar 2 timmar men du kommer att göra en film som ingen orkar plöja igenom av flera anledningar. Ditt arbete blir rätt bortkastat samtidigt som risken för fel under inspelningen ökar ju längre filmen blir. Det är bättre att göra kortare avsnitt som du sedan lägger samman som en spellista. Anledningen till detta är flera:

  1. Det är svårt att hitta studier2 som visar att uppmärksamheten minskar drastiskt redan efter några minuters tittande på skärm. Den allmänna konsensusen får ändå sägas vara att längden påverkar. Detta är förstås beroende av hur engagerande filmen är.
  2. All statistik i LnuPlay visar tydligt att långa filmer väldigt sällan blir sedda i sin helhet. De flesta hoppar av filmen efter att ha sett i snitt 30% av den. En större studie1 (flera miljoner filmklipp analyserade) visar på ännu kortare visningstid vilket kan tolkas som att intresset dalar.
  3. Om du gör korta avsnitt som handlar om EN specifik sak kan du enkelt återanvända det klippet även om saker längre fram i föreläsningen numera är odaterade.
  4. Du kan kombinera utsnitt ur dina föreläsningar i en spellista som passar bättre till en annan kurs och därmed enkelt göra en helt "ny" föreläsning.
  5. Du minskar ditt egna arbete genom att enkelt kunna starta om när du gör fel eller inte är nöjd.

Om du gör fel, håll tyst!

Vi gör alla misstag när vi gör inspelningar. Vi kanske får en hostattack eller säger helt fel saker. Du måste inte börja om bara för det, du kan nämligen klippa bort delar ur din inspelning i efterhand (även inuti CaptureSpace). Det viktiga att tänka på är att se till att det blir en tillräckligt lång paus vid felet så att du kan ta bort det utan att orsaka hack i ditt tal. Känner du att du måste hosta...håll tyst innan attacken, hosta färdigt, och vänta några sekunder efteråt innan du börjar prata. Då kan du klippa i tystnaderna. Likadant om du gör fel, fortsätt inte direkt att prata...sitt tyst istället och samla tankarna för att sedan säga om det som blev fel. Ta det lugnt helt enkelt.

Gör gärna små dramaturgiska pauser mellan varje logisk del i ditt prat. Det gör det enkelt att klippa bort ett helt avsnitt som du i efterhand inte tycker passar in som du tänkte dig.

Var engagerad

Det behövs inte någon större vetenskap för att förstå att en engagerad föreläsare är bättre än en uttråkad. Det säger sig själv, men i filmad version så förstärks detta. Eftersom folk kan välja att skippa tråkiga saker på ett helt annat sätt än om man sitter "fast" i en föreläsningssal så kan det lätt bli så om du inte försöker skapa ett engagemang via din film. Tvärtemot vad många tror så har det visat sig att tittare uppskattar en person som pratar rätt snabbt och med engagemang. Man behöver inte tänka på att prata särskilt långsamt. Tänk på att dina tittare kan stoppa, spola tillbaka, och se igen om de inte hänger med. Så håll lite tempo och se till att det blir en kortare film istället. Håll energin levande!

Var inte rädd för misstag

Det är lätt hänt att man fastnar i tanken att en inspelning måste vara så perfekt den kan vara. Tanken är förståelig då vi upplever det som att vi lämnar ut oss "för hela världen" att se, men det stämmer inte överens med hur dina studenter uppfattar det hela. Om du säger fel saker ibland och skrattar till när du kommer på det, eller kommer av dig så gör det inte så mycket. Dina tittare har överseende med det och upplever att du är en levande person som pratar till dem. Det finns en fara i en överproducerad och tillrättalagd presentation på nätet. Det kan bli för perfekt också. Var dig själv och tittarna kommer att uppskatta ditt engagemang.

Pausa din inspelning vid behov

Glöm inte bort att det finns en metod att pausa inspelningen och sedan återuppta den! Bra att ha om telefonen ringer, du behöver gå på toaletten eller något annat. I CaptureSpace trycker du på tangenterna ALT + P samtidigt på tangentbordet för att pausa inspelningen.


3. Efter inspelning

Så du har gjort en inspelning? Grattis! Nu gäller det att se till att den blir användbar och sedd också.

Göra redigeringar i filmen?

Genom att logga in på play.lnu.se (endast personal) eller Mymoodle->Startsida->My media (alla) så har du möjlighet att putsa i din film och även göra enkla klippningar inuti filmen. Se till att utnyttja det för att putsa bort dödtid i början och slutet, ta bort filmade försök att hitta avstängningsknappen och den där snöpliga hostattacken i mitten. Titta igenom din film i previewläget och se om det är något du vill ta bort som verkar onödigt. Gör detta innan du skickar upp filmen till LnuPlay för sen kan du bara putsa i början och slutet, inte göra några egentliga klipp i filmen. Läs mer i manualen "Redigera din media" hur du går tillväga

Om du har tillgång till mer sofistikerad programvara för att redigera och även har spelat in via den så kan du göra mycket mer med din film. Du kan lägga till bilder, texter, rita och ringa in saker, zooma in på något viktigt och mycket mer. Men, som sagt, detta kräver lite annan programvara (Camtasia, iMovie, Adobe Premiere och liknande). Hör med din IKT-pedagog eller IT-avdelningen vad som finns att tillgå.

Dela ut filmen eller inte?

När du väl har gjort din film så bör du fundera på om du vill kunna dela den med andra på något sätt. Som standard kan du alltid baka in din film i ett kursrum i Mymoodle utan problem, men det kanske inte alltid räcker eller är önskvärt att stänga in filmen så hårt. När du har laddat upp en film i LnuPlay så är den inställd till att vara Privat, det vill säga att det bara är DU som kan se filmen (och studenterna/lärarna i ett kursrum om du lägger den där).

Men du kan välja att göra den tillgänglig för andra på flera sätt. Som en direktlänk (bara de med länken kan hitta filmen), som en inbäddad film på en vanlig webbsida (de som tittar på webbsidan kan se filmen) eller som en helt och hållet öppen resurs (hittas av sökmotorer och via vår portal play.lnu.se). Utöver detta så kan du också välja att dela din film med dina kollegor så att de också kan använda den som material i sina kursrum och kanske rent av kunna göra ändringar i filmen. Läs mer om delning och publicering.


1) How Video Production Affects Student Engagement: An Empirical Study of MOOC Videos. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference. 2014. Philip J. Guo, Juho Kim, Rob Rubin. http://pgbovine.net/publications/edX-MOOC-video-production-and-engagement_LAS-2014.pdf

2) Hartley, J & Davies IK (1978) Note-taking: a critical review Programmed Learning and Educational Technology 15: 207 - 224

744Visningar
1
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?