Se maskinöversättning på 

LnuPlay och Kaltura Capture - FAQ

Vanliga frågor

Från och med 24 juni 2019 lanserar vi ersättaren till Kaltura CaptureSpace Desktop Recorder som heter kort och gott "Kaltura Capture". Kaltura CaptureSpace kommer att fasas så småningom och vi rekommenderar att du börjar använda den nya inspelaren för att bekanta dig med den.

  1. Jag spelar in med iPad/iPhone och laddar upp till MyMoodle den vägen. Vilken upplösning ska jag använda bästa resultat?
    Om du har uppgraderat din iPad till iOS 9 kan du välja upplösningen 720p, vilket nästan halverar storleken på videofilen jämfört med 1080p och samtidigt ger en bra uppspelningskvalitet. Detta ger också betydligt snabbare uppladdning! Du ändrar detta under 'Inställningar' > 'Bilder och kamera' > 'Kamera' > 'Spela in video'

  2. Vilka filformat kan jag ladda upp till LnuPlay?
    LnuPlay kan ta emot de flesta vanliga video- och ljudformat och gör om dem till strömmande video som fungerar i de flesta enheter. För en komplett lista på uppladdningsbara format, klicka här.
    För bilder gäller följande format: jpg, jpeg, bmp, png, gif, tif, tiff.

  3. Jag får ett meddelande om "3rd party session cookies" och filmen visas inte. 
    Då behöver du ställa in din webbläsare så att den tillåter 3rd party session cookies, eller Tredjeparts cookies.
    Läs hur du gör på olika webbläsare, både på dator och mobila enheter

  4. Jag kan inte radera min video i My Media
    Om knappen Radera visas men inte är klickbar beror det på att videon du vill ta bort är publicerad någonstans, och då måste du först avpublicera den. Genom att klicka på knappen "Publicerad" så fälls mer info ut. Där ser du var videon är publicerad.
    Student: Om det är en video som du har lämnat in för en studentuppgift gäller detsamma, men då behöver din lärare ange att uppgiften ska göras om - det kan du inte göra själv.

  5. Vilka inställningar vid inspelning ger bäst resultat?
    När det gäller ljud bör du spara ljudet som en AAC eller MP3 fil med hög bitrate 196 kbps eller högre).
    För film rekommenderar vi .mov eller .mp4 med H.264 som codec. Mer detaljerad information hittar du i Rekommenderade inställningar för video- och ljudinspelningar

  6. Måste jag använda Kaltura Capture för att spela in till LnuPlay?
    Nej, inte alls. Kaltura Capture är ett enkelt program vi erbjuder för att göra inspelningar, och ladda upp dem lite enklare. Det har dock sina begränsningar. Du kan spela in med vilket verktyg som helst - eller använda inbyggda funktioner i din dator - och sedan välja Media Upload för att ladda upp videon/ljudet direkt från din dator. Läs gärna den här sidan med tips på alternativa inspelningsmetoder.

  7. Vilka är systemkraven för att använda Kaltura Capture?
    Kaltura Capture finns för Windows och Mac, och du behöver ha en inte alltför gammal dator med minst en intel i5 processor.
    1. ChromeBooks stöds inte. Det kan dock finnas plugins att ladda ner/köpa. Försök hitta något kring Screen recording på Chrome Web Store. Här är t ex en sökning: https://chrome.google.com/webstore/search/screen%20recorder?hl=sv (Försök också söka med andra söktermer, t ex Screen casting, screen capture, capture och så vidare).
    2. För mer detaljerad information om systemkraven: https://knowledge.kaltura.com/kaltura-personal-capture-prerequisites-and-system-requirements#Kaltura+capture+requirement
  8. Det fungerar inte att ladda upp när jag försöker göra det efter att ha spelat in med Kaltura Capture
    Prova att starta om din dator, om du inte har gjort det sedan du installerade Kaltura Capture. Hjälper inte det kan du tyvärr behöva göra om installationen, hela vägen från början enligt manualen utan att använda den installationsfil du laddade hem första gången. Men först behöver du ta bort själva programmet. Kontrollera också att din dator uppfyller kraven (se punkt 7 ovan).
    1. Windows: Välj Start, Kontrollpanelen, Program och Program och funktioner. Markera programmet Kaltura Capture och välj Avinstallera.
    2. Mac: Öppna mappen Program och kasta filen Kaltura Capture 

  9. Hur långa inspelningar kan jag göra?
    Det finns en max gräns på 120 minuter för inspelningar via Kaltura Capture men i realiteten är det för långt för att vara användbart. Det är bättre att du spelar in kortare avsnitt och bakar samman dem via en spellista eller länkar (endast personal).

  10. Var hittar jag inspelningar gjorda med Kaltura Capture på min dator?
    Du hittar dem dels under fliken Library  i Kaltura Capture (klicka på länken "Manage" så hittar du library), men du kan även hitta dem i ditt filsystem och ladda upp dem den vägen, om uppladdningen direkt via Kaltura Capture inte skulle fungera. Läs mer här.
    1. Windows: C:\Users\användarnamn\AppData\Local\Kaltura\Capture (Inspelningarna ligger i undermappen "Recordings")
    2. Mac: Du hittar mp4-filerna i mappen (användarnamn)/Bibliotek/Preferences/Kaltura/Capture  (Inspelningarna ligger i undermappen "Recordings")
  11. Hur fungerar det med externkonton på LnuPlay?
    Det är som standard endast personal på Lnu som har fullständiga rättigheter på play.lnu.se. Alla andra får studenträttigheter. För externkonton krävs en manuell hantering. Be personen logga in på play.lnu.se (så att externkontot blir registrerat där) och skicka sedan in ett ärende till IT-support där du anger personens namn och e-post (OBS! Endast externkonto-adresser. Det måste vara ett lnu.se konto för att fungera!).
    För externa föreläsare som inte har externkonto hos oss så hänvisar vi till deras egna lärosätes/organisations lösningar.

  12. Jag får felet "Failed to stop recording" när jag försöker avsluta en inspelning.
    Om du har en Mac-dator så behöver datorn tillåta Kaltura Capture att styra vissa funktioner och få åtkomst till systemet. Kontrollera dina Systeminställningar under "Säkerhet & Integritet". Läs mer om detta på den här sidan (scrolla ner till Specifik information för Mac användare: https://serviceportalen.lnu.se/sv-se/article/885546
1300Visningar
2
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?